U bevindt zich hier:Start >> Feesten en fuiven

Feesten en fuiven

Aanvraag

Wenst u een publiek toegankelijke feest of fuif te organiseren? Dien dan minstens 3 maanden op voorhand een aanvraag in via dit formulier

Fuif- en feestreglement

De gemeenteraad keurde op 25 juni 2013 het feest- en fuifreglement goed. Dit reglement trad in voege vanaf 25 juni 2013.

Lees hier het volledige reglement

Opleiding fuifcoach

Volgens het feest- en fuifreglement moet op elk publiek toegankelijk feest of fuif een opgeleide fuifcoach aanwezig zijn. De gemeente voorziet jaarlijks gratis opleidingen voor fuifcoach.

Deze opleiding bestaat uit:
1. theoretisch deel: wettelijk kader, gemeentelijk fuifbeleid, alcohol- en drugspreventie, conflicthantering, communicatie en fuifkunde
2. EHBO
3. praktisch deel: brandpreventie, brandbestrijding en veiligheidsmaatregelen

De volgende opleiding gaat door op:

Datum

Plaats

Theorie

16 november 2019
9u30 tot 13u

Bever

Praktijk - brandpreventie

18 mei 2019
12 oktober 2019
9u tot 16u

 PIVO Asse

EHBO

30 november 2019
9u30-12u30 OF 13u-16u

lokalen Rode Kruis Lennik

Inschrijven voor opleiding fuifcoach

Wil je graag deelnemen aan (één van) de onderdelen van de opleiding fuifcoach? Vul dan dit inschrijvingsformulier in.

Veilig feesten: tips voor organisatoren

Deze tips helpen jou als organisator om zorg te dragen voor de veiligheid en de gezondheid van je bezoekers: bekijk hier de folder 'Veilig feesten'

Check ook eens de website van Formaat: www.ikorganiseer.be

Geluidsnormen voor muziekactiviteiten

Klik hier voor meer informatie omtrent de geluidsnormen die gelden vanaf 1 januari 2013.

Reglementering rond affiches

Volgens het gemeentelijk reglement op de affichering mag elke vereniging maximum 2 affiches omhoog hangen op de volgende officiële aanplakborden in Pepingen:

  • Johan Demaegtstraat - Beert (ter hoogte van 't Zaaltje)
  • Trapstraat - Bellingen (op kruispunt met Kareelstraat - Nieuwe Baan - Nerebosstraat)
  • Ring - Bogaarden
  • Zwarte Molenstraat - Elingen (op kruispunt met Hallebaan)
  • Molenhofstraat - Heikruis (ter hoogte van CC Heikruis)
  • Ninoofsesteenweg - Pepingen (naast De Kinderschuur)

Inbreuken op dit reglement kunnen bestraft worden met politiestraffen.

Daarnaast kan elke vereniging extra afficheborden plaatsen op gemeentewegen (alle wegen behalve N28 en N272). Echter, dit kan pas na aanvraag aan en goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen. Niet aangevraagde afficheborden worden beboet en door de technische dienst verwijderd.

Verenigingen die extra afficheborden wensen te plaatsen op de gewestwegen (N28 en N272), moeten hiervoor een aanvraag indienen bij:
Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
District Halle
ing. Vanalphen
Alsembergsesteenweg 49
1600 Sint-Pieters-Leeuw
tel. 02 363 88 11
fax 02 363 88 35

Er gelden de volgende voorwaarden voor het plaatsen van afficheborden:
- max. 2 borden per gewestweg of straat
- het bord mag max. 2,10m² groot zijn (of aan te passen volgens de beschikbare ruimte van de zijberm)
- tekst op de borden mag uitsluitend betrekking hebben op het evenement (geen handelsreclame / vermeldingen van sponsors mogen niet groter zijn dan 1/4de van de totale oppervlakte van het bord)
- de borden moeten op eigen palen geplaatst worden, ze mogen niet vast gemaakt zijn aan bomen, verlichtingspalen, verkeerslichten of andere signalisatie
- de borden moeten min. 0,75m van de rand van de rijweg geplaatst worden, maar niet in de nabijheid van kruispunten
- de borden mogen alleen geplaatst worden op het grondgebied van de gemeente waar het evenement plaats heeft
- het is verboden om inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden of misleiden, die geheel of gedeeltelijk verkeerstekens nabootsen, die van op enige afstand met deze tekens verward kunnen worden of die op enige andere wijze de doelmatigheid van reglementaire tekens aantasten
- de borden mogen de weggebruikers of voetgangers niet hinderen
- de vergunninghouder is aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van het plaatsen en het bestaan van de borden. Hij neemt tevens de nodige maatregelen om de borden ook bij slechte weersomstandigheden in goede staat te behouden en de verkeersveiligheid te verzekeren
- ten vroegste 15 dagen voor het evenement mogen de borden geplaatst worden
- ten laatste 8 dagen na het evenement moeten deze borden opnieuw verwijderd worden